« San Cristobal - 6/1/2003 | Forside | San Cristobal - 8/1/2003 »

San Cristobal - 7/1/2003

Op tidligt da vi skulle på mountainbike tur. Vejret var rigtigt daarligt, overskyet og lidt koldt. Vi skulle være ved firmaet allerede kl 8.30 så vi skulle tidligt op. Det er lidt problematisk da ingen butikker er aabne så tidligt. Men vi fandt endeligt et sted og fik koebt lidt morgenmad som vi så kunne spise lidt senere. Vi tog en taxi ned til stedet da vi var lidt i tidsnoed.

Da vi kom derned fortalte Ursula, hende der ejer og koerer stedet, at turen desvaerre blev noedt til at blive aflyst da vejret var for daarligt. Vejene ville være alt for vaade og farlige at koere p. Hun forslog så at vi tog ud at ride istedet for og så cyklede dagen efter. Nina og jeg havde først en ridetur aftale dagen efter, men den kunne vi så tage idag. God ide. Så tilbage til hotellet i en taxi og skifte til vores "ridetoej".

Vi gik ned til tourfirmaet og blev sat op bag i på en van, altså på ladet. Maaske ikke noget raadet for trafiksikkerhed ville tillade. Naa men vi blev kørt ud til vores heste. Nina fik den største da hun havde mest erfaring. Vi var 5 personer og så en guide. To englaendere hvoraf den ene havde rejst i 1 aar nu, og en japaner.

Vi havde taget vores punchoer på som vi koebte sidste aar i Peru, da det stadig stoevregnede lidt. Men vi kom afsted på vores heste. Hestene kendte selvfoelgelig turen så de var meget nemme at styre. Vi red så gennem skov og på smaa grusveje op til en lille landsby der hed Chamula. Her så vi kirken og et lille museum og deres toej og religion.

Man maa ikke tage billeder ude i disse smaa lansbyen. Lonely Planet skriver faktisk at man kan risikere "fysisk skade" hvis man goer det. Så det gjorde vi ikke.

Det tog ca 1 times tid at ride op til landsbyen og der var vi ca 1 times tid. Dernaest red vi faktisk den samme vej ned igen. Ganske ok tur. Der var steder hvor man virkeligt skulle holde fast da det gik gennem taet skov og der var masser af sten. Desuden var der stedet hvor man kunne galloppere og ride hurtigt. Så lidt til os alle.

De er ikke så gode til haandteringen af deres affald. På vejen derop kunne man tydeligt se hvordan de blot dumper alt deres affald på skraenterne. I indre by er der rent fordi der hele tiden gaar kvinder rundt og fejer. Men ude i udkanten af byen og i de mindre landsbyen er der affald over det hele.

Vores stoevler var blevet rigtigt beskidte så da vi kom tilbage til San Christobal fandt vi en skopudser, så nu ser vores stoevler ud som nye. 10 pesos hvilket er ca 5 kroner. Ikke så ringe endda.

Vi fik lige lidt sen frokost og fik os også en lille middagslur. Om aftenen var vi ikke saerligt sultne da vi havde fået sen frokost, så vi fandt et lille pizzasted hvor vi fik stillet vores sult. Vejret var stadig lige kedeligt. Lidt regn og lidt koldt.

Derefter var det bare hjem og læse og så sove.

De er gode til stoej. Der koerer bla vogne rundt i byen og saelger is. Dette er hoejttalervogne som hele tiden siger "Aqua, Aqua friska" og en masse andet. Og så er der hoejttalervognen der saelger gas. Her har de bundet en staallaenke efter vognen hvori der er et par staalringe. Hvilket stoejer temmeligt meget når vognen koerer igennem de smaa gader.