« San Cristobal - 5/1/2003 | Forside | San Cristobal - 7/1/2003 »

San Cristobal - 6/1/2003

Afslapper dag. Juhu... Det er ferie og man skal nyde det. Pga mit knae valgte vi ikke at ride op i bjergene den dag så vi gik ned på tourfirmaet og udskoed det. Heldigvis ingen problemer.

Vi koebte lidt morgenmad med tilbage til hotellet og til Jan og Bodil. Morgenmad bestaar af yougurt og nogle coisanter. Ganske ok. Efter morgenmaden "plejede" jeg mit knae ved at sidde og læse mens Nina fik ordnet vasketoejet og diverse smaating.

Vi skulle dog ikke sidde stille hele dagen, så en rask bytur var på sin plads. Vi startede med at gaa op til Barrio de Guadelupe som er en kirke som ligger på toppen af en bakke. Det tog vejret fra et par af os. Stejle trapper i rimelig hoejdemeter er barske. Naa men vi kom op. En fastastisk udsigt over hele San Cristobal.

Herefter skulle vi proeve at finde Franz Bloms hus, Na Bolom. Efter lidt gaaen rundt fandt vi det. Det er nu indrettet til en slags museum over Franz Blom og hans Switziske (forkert stavet...) kone som var fotograf. Franz Blom var en grossersoen fra Koebenhavn som blev sendt til Mexico i omkring 1910. Han blev så en kendt aerkeolog her i Mexico og har vaeret på adskellige expiditioner og udgravet masser af stedet i mexico.

Herefter fulgte vi en af de store gader ned gennem byen til Santa Domingo kirken hvor der igen igen ligger et lille marked omkring. Men vores gaa tur havde nu til foremaal at finde et lille sted hvor de udlejede cykler. Efter lang tid fandt vi det endelig. Heller ikke nemt når der er fejl på kortet. Men vi fik bestilt tid til en guidet cykeltur dagen after.

På vejen hjem til hotellet gik vi lige forbi den restuarent som vi regnede med at spise aftensmad på. Fandt dog et andet lille sted der så hyggeligere ud. Det er langt fra altid de steder der er omtalt i Lonely Planet er gode. Nogle gange faar man middelmaadig mad til en dyr penge, så kan man finde et sted selv er det klart at foretraekke.

Lige tilbage på hotellet for at skifte og dernaest aftensmad. Efter en lang gaa tur i byen bliver man ganske sulten. Menukortet på restuarenten stod selvfoegelig kun på mexicansk og vi har faktisk ikke sikre på noget som helst andet end boefferne, men det havde vi alle fået dagen før så det gad vi ikke. Så vi tog et par chancer og det var godt. Fantastisk mad. Nogle grillspyd, og en rigtig mexicansk ret med koed, ost og salat. Maaske noget af det bedste vi har fået indtil videre.

Efter middagen blev det ikke til meget. Vi rundede lige pladsen i centrum for at se om der skete noget. Det var hellig tre kongers aften og der var hele dagen blevet koebt ind af kager i stor stor stil. Men de fejre aabenbart aftenen hjemme hos dem selv.

Saa vi smuttede bare hjem i seng. Jeg fik laest lidt og er naesten faerdig med "Juryen" og vist nok koerer som film i Danmark nu.