« Oaxaca - 30/12/2003 | Forside | Oaxaca - 1/1/2004 »

Oaxaca - 31/12/2003

Vores mountainbiketur var tidligt om morgenen for at undgå den varmeste tid på dagen, så vi skulle moedes kl 8.00. Vi skulle bike sammen med 4 andre. 2 amerikanske piger og et dansk par, Elsebeth og Jan. Guiden hed Christian og var delvis italiener og delvis mexikaner, da hans foraeldre var intalienere men havde boet i Mexico før han blev foedt.

Cykelturen var super laekker. Cykling er altid en dejlig maade at se landet på. Da de 2 amerikanske piger ikke cyklede så hurtigt hang vi mest sammen med det danske par. Efter cyklenturen gik vi alle sammen ud og fik lidt frokost og en god diskussion om politik, verden og hvad men nu skal diskutere.

Da vi kom tilbage til hotellet var Jan og Bodil kommet. Vi fik lige snakket kort og gik så ud på en lille bytur. Så bastilikaen og det tilhoerende museum samt et par gallerier. Deres museumer er virkeligt flotte. Der er taenkt over detaljerne.

Der er en masser gallerier i byen. Deres kundt er dog ganske dyr, så vi koeber nok ikke en maleri med hjem ligesom vi gjorde fra Peru af.

Da det jo var nytaarsaften måtte vi hellere fejre det lidt så vi bestilte bord på en superlaekker restuarent som vi så på vejen hjem til hotellet. Stedet hed Mistizo og nok en af det mest exklusive restuarenter i byen. Bare indretning var fantastisk. Menuen bestod af muslinger i chilisovs med en Cabernet Sauvignon. Dernaest fik Nina og Bodil steak Jamica men tilhoerende babymajs og kartofler samt en soed sovs. Henrik og Jan fik Oaxaca steak med kaktus, guatemole og foraarsloeg og lidt sovs. Dertil fik vi en mexikans roedvin. Efterfoelgende fik nogle af os lidt kaffe og vi delte en lille kage.

Klokken var nu omkring 23.00 og vi havde en aftale med danskene der boede på Youth Hostel om en lille fest. Vi fandt et sted i byen hvor vi kunne koebe lige vodka (1L kr 25,-) samt lidt juice og sodavand. På youth hostel var vi ca 10 mennesker og der blev snakket lidt indtil kl 23.50 hvor vi gik ned på torvet for at moedes med Jan og Bodil samt feste videre.

Nytaars traditionen hernede indholder fontaener, kanonslag samt nogle trykluftflasker der indeholder noget der minde om fortyndet barbarskum som man sproeter på hinanden.

Vi kom godt ind i det nye aar og fik sagt godt nytaar til Jan og Bodil samt en masse andre samt festede midt på pladsen. Der var virkeligt gang i den.

Saa tog vi på en lille klub/diskotek hvor vi var i et par timer og endte hjemme i seng omkring 3 - 4 stykker. Ved det ikke helt sikkert.